תופעות לוואי של קורונה – לונג קוביד

אחרי שרוב אוכלוסיית העולם עברה את הקורונה בשלום והנגיף כבר לא תוקף, המונים נשארו עם תופעות הלוואי שהן: עייפות, ערפול מוחי, סחרחורת, תסמינים במערכת העיכול כמו בחילות שלשולים או כאבי בטן, דפיקות לב, הפרעות בתפקוד המיני, אובדן ריח או טעם, צימאון, שיעול כרוני, כאבים בחזה ועוד.

למרות שנגיף הקורונה הוא מחלת ריאות ותוקפת את הריאות, הבעיה היותר חמורה של הנגיף היא שהוא מתרבה בקצב מאוד גבוה ואז למעשה מעמיס על המערכת החיסונית שלנו שחייבת לייצר המון נוגדנים כדי להילחם בנגיף. המערכת חיסונית יכולה להגיע למצב של עומס יתר, קריסה והיחלשות שנמשכת לאורך זמן. לכן יש לנו שתי מערכות לשקם: הריאות,  ובמקביל לאושש ולחזק את המערכת החיסונית, שתי מערכות שהן קריטיות לתפקוד הכולל של הגוף.

שיקום הריאות מתחיל בנשימה. כאשר הריאות שלנו חולות, על מנת למנוע קריעה של הקרום הפנימי העדין של הנאדיות בריאה, הגוף מעלה מאוד את הלחות באזורים הפגועים וסוגר אותם. שכבת ההגנה שנוצרת מייצרת קושי בנשימה: הנשימה שלנו הופכת לקצרה ושטוחה יותר.

ברמה הקמאית האבולוציונית, מחוץ למערה יש סכנה והנשימה נהיית מהירה וקצרה, המערכת הסימפתטית פועלת והאנרגיה של הגוף מוסטת לגפיים כדי שנוכל לפעול במהירות במצב של (fight or flight). בתוך המערה בטוח, שם ננשום נשימות עמוקות כדי להפעיל את המערכת הפרה סימפתטית, האנרגיה תחזור למרכז הגוף לרגיעה, והרפיה ואז ריפוי הגוף יופעל.

למעשה הפגיעה בראות היא קריטית כי היא כפולה: יש פגיעה ראשונית בראות עצמן, אולם, לא פחות חשוב, הפגיעה בנשימה יוצרת את הגברת הלחץ בגוף, הפעלת המערכת הסימפתטית, כך שקשה לגוף לצאת ממעגל הקושי ולשקם את עצמו גם אחרי שהסתיימה הקורונה.

כעזרה ראשונה במצב של לונג קוביד אני ממליץ לכם לשים לב לנשימה: לנשום עמוק כדי להפעיל את המערכת הפרה סימפתטית ולהחזיר את האנרגיה למרכז הגוף. ההמלצה הבסיסית היא 5 נשימות עמוקות, לפחות 3 פעמים ביום. כאשר נספור לפחות עד 4 בשאיפה ובנשיפה.

טיפול אנרגטי יעזור לכם לצאת ממעגל הפגיעה בריאות ובגוף. חידוש הזרימה של האנרגיה לריאות תאפשר לגוף להתמודד עם הנזק שנוצר בהן, התאים יתחדשו בקצב מהיר יותר, ויצליחו לרפא ולבנות את מערכת הנשימה מחדש. אני ראיתי את זה במקרים רבים בהם עזרתי. ברגע שיש הטבה בריאות, יש הטבה אוטומטית בנשימה, מה שמייצר הטבה מידית בכל הגוף.

זה השלב הראשון והבסיסי שיצור שיפור ראשוני ויאפשר לנו אחר-כך לטפל בתופעות הלוואי, כי כאשר הגוף במוד של פעולה (“doing”) כל הזמן, בלחץ, מוכנות לפעולה, הוא לא עוצר לעכל, לחשוב, לישון, להירגע, לרפא (“being”). לכן הנשימה העמוקה פה היא מאוד מאוד חשובה.

כמובן שבשלב השני אנחנו צריכים לאושש ולחזק את מערכת החיסון, שאחראית גם על הגנת הגוף וגם על תפעול סדיר של הגוף. זאת מערכת מופלאה שלומדת מאוד מהר ומגיבה לשינויים בקצב מסחרר ולכן מאוד קל לעבוד איתה ברמה האנרגטית.

 מטופלת חדשה שהגיעה לטיפול, הייתה שנה וחצי אחרי הקורונה, מותשת, בקושי ישנה, כל הזמן בלחץ ועם כאבי בטן נוראיים. המליצו לה על תרופות הרגעה, הורמונים וכדורים לכאבים, אבל שום דבר לא עזר. כשביקשתי ממנה לעשות נשימה עמוקה היא ישר התחילה להשתעל ואמרה שהיא נחנקת. אחרי שני טיפולים הריאות כבר התחילו להיפתח שוב, היא חזרה לישון והעננה שהייתה לה בראש כל הזמן התחילה להתפוגג. אחרי עוד שלושה טיפולים גם מערכת החיסון מאוד התחזקה, הלחץ ירד משמעותית והבטן השתפרה מאוד.

חשוב לזכור שכאשר אנו לא עוצרים לנשום, הגוף יפנה את המשאבים שלו לפעולה ולא לריפוי עצמי. כאשר גם מערכת החיסון טרם התאוששה וחזרה לעצמה, הפגיעה כפולה. הרבה פעמים, במצב כזה, החולשות שיש לכל אחד ואחת מאתנו, יחמירו ויכולות להתפתח לקושי מורכב יותר.